13 June 2013

kali ini aku gambarkan sepanjang hidup aku kembali berubah
atau kali ini lebih bahagianya dari setiap sudutnya.
mungkin kali ininya belum lagi penghabisan, tapi aku mahu mulakan dalam satu sudut
yang dulu bukannya dari aku.
kini, nyata atau tidak ringankan segalasegalanya agar aku lebih mudah bernafas
dan cuba lengahkan dan hindar daripada sesak seperti dulu.
mungkin dulu itu bodoh, tuli, pekak, badak, buta, sakai.
tapi yang bodoh itulah diri aku, yang bagi aku peluang kenali apa sahaja yang ada.
yang tuli itulah pembuka hati, yang pekak tulah penghadang hidup, yang buta itulah pelindung
dan yang sakai itulah sikap aku sendiri asalkan aku tahu itu diri aku.
cuma rindu dengan apa yang ada didahulu, dan takmungkin mahu tinggalkan apa yang ada sekarang
manusia, manusia tamak takhabis2, bongok takpernah nak lenyap dan bengap takpernah nak padam yang aku tahu itu manusia.
banyak lagi perihal yang sekitarnya manusia kita takperlu nilai tapi memang itu fitrah hidup
walau kosong jiwa tapi masih punya hati
walau tiada hati tapi punya perasaan mati.
dan itu manusia yang aku kenali.
yang sehingga hari ini.
untuk hari ini.



No comments: