23 August 2012

luar keras dalam hancur. luaran fizikal orang nampak hebat, dalaman orang lain tersorok dan sarat halangan dipengaruhi.

salam lebaran daripada saya, dan saya tak berpeluang nak menulis entri pasal ramadhan. takpe insyallah kalau tahun depan free boleh nulis lagi kan. semoga berjumpa di lain ramadhan.

kali ini aku tiada masa untuk bercerita kisah 5tahun lamanya dahulu kata. takpernah dalam kamus untuk nulis kisah parah padat kisah silam silu pilu silau kisah perit sakit bercinta dengan orang keparat yang mengudang nestapa.okay stop it.

bercerita tentang menghargai.
manusia sering sering sahaja berkata tentang penghargaan. bahkan sijil buat kek pun nak bagi sijil penghargaan. konon lelah buat. padahal.

angin kolot aku tiada idea penuh nak tulis cuma luahkan ape yang dah byk aku baca dan sekadar kongsi apa yg ada dlm hotak dan hati.

penghargaan, menghargai, dihargai, adalah suatu kata perbuatan. cikgu aku ajar ni.
kebanyakan manusia akan menghargai orang dan akan memberi penghargaan dekat manusia apabila manusia itu dah takbernyawa. kenapa yea? tepuk dada kuat2 cepat.

aku belum tahu apa kesimpulannya.

penghargaan itu dibuat atas hasil usaha kita diberi oleh orang lain. syukurlah sekiranya penghargaan itu dibuat secara ikhlas. cukuplah sekadar mahukan kita berterusan membuat sesuatu yang berfaedah.

menghargai ialah sesuatu perkara yg dibuat oleh orang lain dan kita akan menghargai atas kelakuan yg mereka buat. hampir sama dengan dihargai. tapi bila kita tahu maksud sebenar hargai ini adalah perasaan. hargai ini cuma definisi yang aku reka mengikut pemahaman aku.

bukan mudah nak terima orang yang kita benci tetapi menghargai kita. bukan mudah nak berpaling menghargai. bukan mudah. kadangkala susah benar nak rasa dihargai. penghargaan selalu dapat tapi rasa dihargai sukar sama sekali.

kat sini bukan sama sekali mencari sesuatu yang benar sempurna. cukuplah kita tahu sesuatu yang kita sayang itu menghargai apa yang kita lakukan ye dak?

aku hargai aku mempunyai keluarga walaupun takcukup besar, aku menghargai aku mempunyai kedua ibu bapa. aku menghargai beribu peluang daripada Allah taa'la. aku sedar aku khilaf. banyaknya perkara aku mahu menghargai tetapi itu kita orang lain bagaimana?

adakah mereka menghargai apa yang mereka ada? adakah mereka menghargai sesuatu yang terbaik dlm kehidupan mereka adakah mereka menghargai orang yang cintakan mereka walau mereka tidak cintakannya kembali? adakah mereka menghargai orang sekeliling yang menghargai mereka?

lebih baik menghargai daripada penghargaan yang beribu tetapi tidak rasa dihargai langsung.

appreciate those who love you. or forget it and missed it.

jadi orang berkata bagaimana untuk menghargai seseorang itu, jikalau aku aku akan membalas setimpal perkara yang mereka sering lakukan. kadangkala sendiri buat sendiri tanggung. dah pandai buat pandai2 lah tanggung,
cibet.
kalau tak takbuat. macam mana.

sekian.










No comments: